ЖИТИЕ ПРЕПОДОБНОГО СЕРГИЯ ШУХТОМСКОГО (ШУХТОВСКОГО)
Преподобный Сергий Шухтомский (в миру Стефан) был схимонахом Шухтомского (Шухтовского) монастыря, расположенного в селе Шухтоме (Шухтове) в 50 километрах от города Череповца. Святые мощи его были погребены под спудом монастырской церкви, ставшей после упразднения монастыря приходским Покровским храмом. Сведения о благочестивой и подвижнической жизни преподобного Сергия приведены в пространной надписи на его гробнице. В ней говорится, что 19 мая 1609 года, в день памяти священномученика Патрикия, епископа Прусского, преставился раб Божий, инок и схимник Сергий, в царствование великого князя Василия Иоанновича Шуйского и при святейшем патриархе Ермогене. «Погребено же бысть его трудолюбивое тело в часовне у церкви Живоначальныя Троицы и Покрова Пресвятой Богородицы, что в Шухтове, во области града Белоозера».
Далее надпись сообщает о том, что святой угодник родился и воспитывался в Казани и, подобно святому Сергию Радонежскому, в младенчестве вместо материнского молока питался «ячменным и неквасным суслом». С возрастом он принимал в пищу лишь сухой хлеб и немного воды, да и то лишь два раза в неделю.
Оставив Казань, преподобный Сергий отправился в трехлетнее паломничество в Палестину, Константинополь и Грецию, поклоняясь святым местам и обучаясь монашеской жизни. Затем, как сообщает надпись, «непострижен из Палестины прииде в Великий Новград в соборную церковь Софии Премудрости Божией; из Новаграда пойде в Соловецкую обитель преподобных отец Зосимы и Савватия».
В 1603 году святой угодник Божий пришел в Вологодский край, где принял иноческий постриг от настоятеля Череповецкого Воскресенского монастыря архимандрита Исаии, который, будучи иконописцем, написал впоследствии образ своего святого постриженника.
О суровом аскетическом образе жизни преподобного Сергия надпись говорит в следующих подробностях: «Пребываше без сна день и нощь; в молитвах же и в постех, и в коленопреклонениих, постели себе не имеяши; егда же вздремаше, тогда мало сна приимаше на локтех точию и на колену».
Преподобный Сергий преставился в возрасте 50 (или 75) лет. При жизни был прославлен Господом многочисленными чудотворениями и удостоен дара пророчества. О внешнем облике святого схимника в надгробной надписи сказано: «Возрастом бе мал, лице имея бело, кругло, власами черн, кудреват, брады не имеяши, мантия долга, ряса черна».
Бде́нными моли́твами и пото́ки сле́зными пусты́ню напои́л еси́ / и из глубины́ воздыха́ньми ю расплоди́л еси́ /и бысть по́стнически ра́вно А́нгелом житие́ твое́; /страда́льчески боре́ньми, я́же от бесо́в и от ненака́занных челове́к, претерпе́л еси́ /и А́нгелом собесе́дник яви́ся, /Боже́ственнаго виногра́да насе́ятель быв; /и, оста́вив вре́менное житие́, пресели́лся еси́ в жили́ще Небе́сное. /Те́мже тя почита́ем, преподо́бне о́тче наш Се́ргие, //моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Конда́к, глас 2:
От ми́ра скры́вся, в пусты́ни пожи́л еси́, / досточу́дне Се́ргие, / но Христо́с тя показа́ Ру́сской земли́, / я́ко сокро́вище многоце́нное. / Пусты́ню одожди́л еси́ свои́ми по́ты / и бысть, я́ко ри́за виногра́да нетле́ннаго, / те́мже моли́ за архиере́и и за вла́сти, // и за вся христиа́ны, чту́щих па́мять твою́.
Молитва преподобному Сергию Шухтомскому
О многотерпели́ве подви́жниче, преподо́бне Се́ргие, о́тче наш! Ты от лет млады́х и́го Госпо́дне на ра́менах свои́х понести́ восхоте́вый, устреми́л еси́ стопы́ твоя́ ходи́ти в за́поведех Его́ и ру́це твоя́ укрепи́л еси́ к де́ланию повеле́ний Его́. Ты, о́тче преподо́бне, ве́рою несумне́нною укрепля́емь, от стран ю́жных, иде́же Госпо́дь наш Иису́с Христо́с пло́тию Свое́ю пречи́стою хожда́ше, и ра́спят бысть, и воскре́се из ме́ртвых я́ко Бог, да́же до стран полу́нощных, я́же близ окия́на ледови́таго, востече́, сло́во Бо́жие возвеща́я и в по́двизех свои́х возраста́я в ме́ру соверше́нну. Ны́не мы гре́шныя, ча́да твоя́, собра́ннии на ме́сте земна́го твоего́ упокое́ния, иде́же положе́но бысть многотру́дное те́ло твое́, вопие́м к тебе́ из глубины́ се́рдца и глаго́лем: огради́ святы́ми твои́ми моли́твами зе́млю на́шу и вся лю́ди, ча́ющия твоего́ ми́лостиваго предста́тельства, градо́м и ве́сем бу́ди тве́рдый храни́тель, па́стырем бу́ди о́браз ве́ры и наставле́ние во благоче́стии, и́ноком в терпе́нии и целому́дрии путево́ждь. Умири́, о святы́й наш наста́вниче, вся раздо́ры, в наро́де на́шем а́ки бу́ря воздвиза́емыя, да прии́дем во еди́нство ве́ры и в сою́з любве́, во е́же испо́лнитися на нас словесе́м Госпо́дним: а́ще в любве́ пребу́дете, позна́ет мир, я́ко пои́стине ученицы́ Моя́ вы есте́. Не отри́ни нас от покро́ва моли́твы твоея́, те́плый наш ко Го́споду хода́таю, да не бу́дем сне́дию врагу́ и бра́шном чужде́му, но да бу́дем до после́дняго на́шего издыха́ния подража́телями тебе́ в соблюде́нии за́поведей Госпо́дних, сла́дость вкуша́юще повеле́ний Его́. И я́ко же благовествова́л еси́ Зако́н Госпо́день, прохожда́я зе́млю всю, даждь и нам от восто́к со́лнца и до за́пад хвали́ти И́мя Госпо́дне, да твои́м заступле́нием дости́гшее бесконе́чнаго невече́рняго дне, ку́пно с тобо́ю вни́дем в Го́рний све́тлый Иерусали́м, иде́же Безнача́льному Небе́сному Отцу́, от небытия́ в бытие́ нас приве́дшему, и Беспоро́чному А́гнцу Бо́жию, Кро́вию Свое́ю нас искупи́вшему, и Животворя́щему Уте́шителю Ду́ху, да́ры благода́тными нас снабдева́ющему, песнь воспои́м во ве́ки веко́в. Ами́нь.